ZAJÍMALO VÁS - CESTA Z DOBY COVIDOVÉ ANEB DESATERO K PŘEŽITÍ SOUČASNÉ SITUACE

ZAJÍMALO VÁS - CESTA Z DOBY COVIDOVÉ ANEB DESATERO K PŘEŽITÍ SOUČASNÉ SITUACE

Tématem on-line rozhovoru deníku.cz byly rady, jak se vypořádat se současnou svízelnou situací a návody, jak vše zvládnout. Vedoucí Oddělení klinické psychologie Mgr. Dana Chmelařová odpovídala na dotazy čtenářů.

DOTAZ:

Dobrý den, mám v práci v současném stavu více konfliktů s kolegy, jsme všichni podráždění. Poradila byste co s tím?

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, současná situace je náročná pro nás všechny. Projevuje se nejen špatnou náladou, ale i tak zvaně „sníženou frustrační tolerancí“. To znamená, že situace, které bychom jindy přešli třeba jen mávnutím ruky, nás nyní rozčílí, naštvou anebo třeba naopak rozpláčou. Prvním krokem tedy je pokusit se pečovat sami o sebe a pokud možno zlepšit svoji psychickou pohodu. Ideální je udělat každý den něco dobrého pro sebe. Pro ty, kdo mají rádi pohyb zacvičit si doma nebo si jít zaběhat, velmi pomáhá i rychlá chůze v přírodě. Věnovat se činnostem, které nás baví, a na které jsme, třeba v minulosti neměli čas. A druhým krokem je udělat něco dobrého pro ostatní. Možná to z počátku v dusné pracovní atmosféře nebude jednoduché, ale pokud to budete zkoušet opakovaně, třeba se k vám někdo z kolegů přidá a vzájemná ohleduplnost se začne v kolektivu rozšiřovat.

DOTAZ:

Jsem doma s ročním synem a nechodíme moc ven, jen na nákup, mám pocit, že si nemám s kým promluvit, svěřit se. Někoho, komu bych popsala v téhle těžké době svoje pocity…

ODPOVĚĎ:

Dobrý den, rozumím vašim obavám z možné nákazy a s tím spojeným omezením kontaktů a možná i vycházením ven. Přesto je pobyt venku na čerstvém vzduchu velice důležitý jak pro děti, tak pro jejich rodiče. Není sice nyní možné být v kontaktu s jinými dětmi, ale i procházka se synem po parku či v lese může mít pro vás i syna velmi pozitivní efekt. Pohyb, a zejména pohyb v přírodě, vyplavuje do našeho těla endorfiny, které zlepšují naši náladu. Naopak dlouhodobý pobyt ve stejném uzavřeném prostoru může naši náladu výrazně zhoršovat. Vlivem státních nařízení došlo sice v současné době k ochuzení kontaktů v rámci přímého setkávání, ale stále ještě můžeme využívat kontaktu přes telefon či sociální sítě. Zkuste zavolat někomu z rodiny anebo třeba i kamarádce, se kterou jste třeba již dlouho nemluvila. Může se vám ulevit již tím, že si vzájemně svěříte své pocity. Pokud to není možné je k dispozici i řada psychologických krizových linek. Neváhejte na ně zavolat a promluvit o svých pocitech. Mohou vám předat i kontakt na konkrétní pomoc ve vašem blízkém okolí.

DOTAZ:

Mám strach, co bude za paniku po skončení současné pandemie. Dá se tomu nějak bránit?

ODPOVĚĎ:

Dobrý den. Myšlenky na to, co nás čeká po skončení pandemie jistě napadají občas každého z nás. Faktem je, že jsme se dostali do situace, která je pro nás pro všechny nová a nikdo nezná „správné odpovědi“. V tuto chvíli tedy doporučuji více se soustředit tak zvaně na „tady a teď“. Myslet více na to, co mohu v tuto chvíli udělat dobrého pro sebe anebo pro někoho z mého okolí. Pokusit se cíleně zaměřit svoji pozornost nejen na stále se na nás valící negativní zprávy, ale vnímat i pozitivní zprávy. I když jich není moc a někdy je obtížné je ve svém okolí nalézt. Snažit se pečovat právě teď o svoji psychickou pohodu a tělesné zdraví. To je předpokladem proto, abychom nadcházející období mohli zvládnout.

Více na https://plzensky.denik.cz/online-rozhovor/on-line-cesta-z-doby-covidove-aneb-desatero-k-preziti-soucasne-situace-20201019.html