ZAJÍMALO VÁS – POSTCOVIDOVÉ PSYCHICKÉ PROBLÉMY

ZAJÍMALO VÁS – POSTCOVIDOVÉ PSYCHICKÉ PROBLÉMY

Na téma psychických potíží v souvislosti s pandemií se ptali čtenáři Plzeňského deníku vedoucí psycholožky Oddělení klinické psychologie FN Plzeň Mgr. Dany Chmelařové, Ph. D.

OTÁZKA: Jaké jsou nejčastější příznaky psychických problémů u dětský pacientů, se kterými přicházíte poslední rok do kontaktu?

ODPOVĚĎ: U dětských pacientů se v posledních měsících nejčastěji setkáváme s úzkostmi a depresemi. Často děti, nebo spíše mladí lidé ve věku 13 – 18 let, ztrácejí nebo nemohou nalézt smysl života. A jsou mnohem častější a vážně míněné pokusy o sebevraždu. Jindy zase napětí, které vzniká i kvůli sociální izolaci, řeší sebepoškozováním. V posledních týdnech se stále častěji řeší i problematika mentální anorexie. U menších dětí rodiče přichází s tím, že jsou děti neklidné, nechtějí spolupracovat a někdy se projevuje i určitá agresivita vůči okolí. Celkově je to široké spektrum potíží, a samozřejmě to závisí i na věku dítěte.

OTÁZKA: Jsem více jak rok na home officu a musím uznat, že už to nedávám. Začátky byly hrozně fajn, to člověk stíhal skoro vše, ale poslední dobou už je to doma vážně otrava. Jsem hrozně otrávená a protivná na okolí, přibrala jsem několik kil a necítím se dobře. Zkoušela jsem už snad úplně všechno, jógu, meditaci, procházky, ježdění na kole – prostě něco čím se po práci na počítači odreaguji, ale nějak to nefunguje, prosím, poradila byste mi, co dělat?

ODPOVĚĎ: Je vidět, že to nevzdáváte a snažíte se situaci zvládnout. Problém je, že trvá již příliš dlouho. Tím, že žijeme v naší společnosti, jsme zvyklí na určitý režim – ráno vstát, jít do práce, nakoupit, měnit prostředí podle situace, mít oddělený čas a prostor pro práci a pro odpočinek. Aktuální situace však toto všechno smazala a ztráta režimu mnohé úplně vykolejila. Je vidět, že jste již sama aktivně zkoušela řadu doporučených návodů, jak se s aktuální situací vypořádat. Zkuste se ještě zaměřit na právě ten denní režim. Pokuste si nastavit, kdy budete pravidelně ve všední dny vstávat, konkrétní čas od kdy do kdy budete pracovat, a kdy už si necháte čas na odpočinek. Pokud je to množné, v rámci odpočinku změňte prostředí, ideální je pohyb venku. Zkuste dělat s přáteli, třeba i online, nějakou společnou aktivitu. Povídejte si společně o tom, co komu pomáhá v rámci toho, co vás baví a zajímá.

OTÁZKA: Je možné, že má covid vliv na mozek samotný? Maminka prodělala covid, celkem dobře a bez vážnějších problémů, ale teď cca měsíc po, mám pocit, že je úplně jiná. Pořád něco zapomíná, zapomene se i najíst (to jen výjimečně), ale mám pocit, že je taková zmatená. Co myslíte, může to být taky tím covidem nebo jí mam poslat někam na vyšetření hlavy?

ODPOVĚĎ: U Vaší maminky bych určitě doporučila neuropsychologické vyšetření. Je to vyšetření psychologem, který může objektivizovat popisované potíže. To znamená určit, zda se jedná o poruchu kognitivních funkcí (pozornosti, paměti, exekutivních funkcí…), určit jejich rozsah a případně doporučit další postup. Příčinou může být jak prodělané onemocnění COVID, tak i jiné důvody.

OTÁZKA: Nemohu spát, každý večer cca do půlnoci koukám na nesmysly v televizi, jen abych zaměstnal mysl a nepřemýšlel nad starostmi denního života. Ráno jsem pak nevyspalý a v práci nejsem produktivní. Nespavost nechci řešit prášky, protože bych akorát potlačil původní problém, ale vůbec si nevím rady, jak z toho všeho ven...

ODPOVĚĎ: Nespavost je v posledních dnech častý problém u mnoha lidí. Je jistě správné zkusit nejprve řešit situaci tzv. režimovým opatřením než hned léky. Mezi ty tzv. režimová opatření patří například to, že večer nejíme těžká jídla, cca 2 hodiny před spaním je lépe již nesledovat televizi ani PC či sociální sítě na telefonu. Je dobré vyřadit toto „modré“ záření a místo toho dělat nějakou jinou příjemnou uklidňující činnost. Jít na krátkou procházku, dát si koupel, přečíst knížku, pustit oblíbenou hudbu. Dobré je chodit spát v určitou konkrétní dobu a nastavit si určité pravidelné večerní rituály. Často může před spaním pomoci i dobrý bylinný čaj.

OTÁZKA: Chci se s Vámi poradit o dceři. Prodělal jsem covid, je mi 68 let a jsem vdovec. A od té doby mám svoji dceru pořád za zády. Denně je u mě doma, aby se podívala, jestli sem si uklidil, uvařil a najedl. To je strašný, já chápu, že se o mě teď hodně bojí, ale jak jí mám říct, že mám rád svůj klid a že bych byl rád, kdyby přišla třeba jen jednou týdně.

ODPOVĚĎ: Zkuste s dcerou o svých pocitech a přáních mluvit. Zkuste ze začátku najít nějaký společně přijatelný kompromis. Například, že za Vámi bude chodit jen 3x týdně a zbylé dny jí Vy sám zavoláte a promluvíte si po telefonu o tom, jak se máte a jak se vám daří.

Celý rozhovor najdete zde