VÍTE, JAK JE DŮLEŽITÝ  VITAMIN D?

Primář oddělení imunochemické diagnostiky FN Plzeň Prof. MUDr. Ondřej Topolčan, CSc. odpovídal ve čtvrtek 10. října na dotazy čtenářů Plzeňského deníku na téma Vitamin D.

https://plzensky.denik.cz/online-rozhovor/co-vam-hrozi-pri-nedostatku-vitaminu-d-ptejte-se-lekare-fn-plzen-20191007.html

 

DOTAZ: 

Dobrý den, lze běžnou stravou doplnit vitamin D pro školní dítě? Děkuji

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. V letních měsících lze běžnou stravou pokrýt potřebu vitaminu D. V zimních je vhodný doplněk stravy obsahující vitamin D (denní dávka by měla být okolo 1000 mezinárodních jednotek).

 

DOTAZ: 

Dobrý den, u malého syna podávám tekutý vitamin D, je pro něj lepší, než tablety?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Tekutý vitamin D má výhodu v rychlejším a spolehlivějším vstřebávání.

 

DOTAZ: 

Opaluji se v létě hodně na slunci, stačí tato cesta k dostatku vitaminu D pro tělo?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Ve většině případů ano. Existují však individuální rozdíly v tvorbě vitaminu D. Je tedy možné, že i při dostatečném opalování nebude dosaženo optimální hladiny. Důvodem je geografická poloha České republiky a nízký úhel slunečního svitu.

 

DOTAZ: 

Začaly mi vypadávat vlasy po porodu, mohu s tím něco dělat?

ODPOVĚĎ: 

Tato otázka nesouvisí s problematikou vitaminu D. Jako optimální bych volil vyšetření štítné žlázy, které je nejčastější příčinou vypadávání vlasů v souvislosti s těhotenstvím. V naší republice je frekvence poruch funkce štítné žlázy relativně vysoká.

 

DOTAZ: 

Dobrý den pane doktore, chci se zeptat, v jakém věku je dobré začít brát doplňky stravy s vitaminem D?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Vitamin D je obecně důležitý a jeho příjem by měl býti optimální v každém věku. Zahájení by vždy mělo souviset např. s častým výskytem infekcí, s přítomností diabetu, atd. U populace je doporučováno trvalé užívání ve věku nad 50 let (tato věková hranice je však často diskutována).

 

DOTAZ: 

Mám na těle velké pihy a rychle se při opalování spálím. Můžete mi doporučit, co s tím?

ODPOVĚĎ: 

Doporučování na dálku je nevděčné a značně problematické. Doporučuji konzultovat s dermatologem v místě bydliště.

 

DOTAZ: 

Dobrý den, je důležité doplňovat vitamín D po prodělané operaci? Případně čím v tomto počasí. Děkuji.

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Po chirurgickém zákroku je vhodné, jak pro dobré hojení, tak pro prevenci infekce užívat vitamin D nejlépe ve formě buď léku (Vigantol, který Vám předepíše Váš lékař), nebo potravinové doplňky. Denní dávka by měla být okolo 1500 mezinárodních jednotek.

 

DOTAZ: 

V jakých produktech u nás v České republice se nejvíce nachází vitamin D? Které produkty jsou bohaté na vitamin D?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Vysoký obsah vitaminu D je především v tučných mořských rybách, menší již v mléku a sýrech, vejcích a eventuálně v houbách. V řadě států existuje mléko s doplněným vitaminem D (v ČR zatím tuto možnost nemáme).

 

DOTAZ: 

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli existuje nějaká konkrétní destinace, kam byste doporučil vycestovat pro nejlepší doplnění Déčka? Říká se, že u každého moře opaluje i hřeje jinak, tak mi napadlo, jestli je to pravda a zda je některý stát vhodnější a jiný zase méně vhodný? Děkuji za odpověď.

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Účinnost slunečních paprsků závisí na úhlu dopadu, a proto čím blíže k rovníku, tím účinnější efekt opalování a větší tvorba vitaminu D v kůži.

 

DOTAZ: 

Jaká strava je ideální pro dostatek vitaminu D pro moje tělo?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Vysoký obsah vitaminu D je především v tučných mořských rybách, menší již v mléku a sýrech, vejcích a eventuálně v houbách. V řadě států existuje mléko s doplněným vitaminem D (v ČR zatím tuto možnost nemáme).

 

DOTAZ: 

Dobrý den, můj manžel kouří. Pomohou mu potravinové doplňky s vitaminem D?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Kouření je obecně rizikovým faktorem jak kardiovaskulárních, tak nádorových onemocnění a celé řady dalších onemocnění. Je negativním faktorem životního stylu. Obdobně nízká hladina vitaminu D u výše zmíněných onemocnění častá a zvyšuje jejich výskyt. Proto současný nedostatek vitaminu D a kouření zvyšuje pravděpodobnost nemoci a úprava čehokoli v životním stylu, tudíž i hladiny vitaminu D snižuje riziko vzniku závažných civilizačních chorob. Přímá souvislost mezi kouřením a vitaminem D samozřejmě není.

 

DOTAZ: 

Pravidelně sportuji. Může mít vitamin D vliv na moji výkonnost?

ODPOVĚĎ: 

Vitamin D zlepšuje svalovou výkonnost, zvyšuje trénovanost organismu a zlepšuje regeneraci svalů po sportovním výkonu. Kromě toho urychluje hojení sportovních úrazů a snižuje výskyt infekčních chorob. Byly publikovány práce o příznivém efektu dlouhodobého efektu užívání vitaminu D u hráčů významných evropských fotbalových klubů Manchester United a Sevilla.

 

DOTAZ: 

Dobrý den, poradil byste mi, jaký typ stravy zajistí ideální příjem vitaminu D?

ODPOVĚĎ: 

Dobrý den. Tato otázka je nejčastější otázkou v dnešní diskusi. Vysoký obsah vitaminu D je především v tučných mořských rybách, menší již v mléku a sýrech, vejcích a eventuálně v houbách. V řadě států existuje mléko s doplněným vitaminem D (v ČR zatím tuto možnost nemáme).

 

DOTAZ: 

Kolik času musím denně strávit na slunci, abych doplnila vitamin D?

ODPOVĚĎ: 

Čas je odvislý od geografické polohy místa slunění a ročního období. V ČR je to cca 20 - 30 minut denně prakticky pouze červen až srpen. Samozřejmě vznik vitaminu D souvisí s tím, jak velká plocha kůže je vystavena slunečnímu záření. Závislost na oblečení, použitých opalovacích prostředcích, apod.

 

DOTAZ: 

Bylo by možné vysvětlit, jak funguje vstřebávání vitaminu D do lidského organismu?

ODPOVĚĎ: 

Vitamin D se do lidského organismu dostává dvojí cestou. Sluněním, kdy vzniká v kůži a je dopravován do jater, jak je popsáno v článku, z něj vzniká zásobní forma vitaminu D, která se na aktivní vitamin D přeměňuje v celé řadě tkání. Druhou cestou je příjem potravy, kde se vitamin D vstřebává střevní sliznicí do krve a je transportován rovněž do jater a odtud k potřebným tkáním. Míra vstřebání závisí jednak na věku (u starších osob je vstřebávání nižší a pomalejší) a současně jsou změny vstřebávání závislé na existujících střevních onemocněních. Regulaci vstřebávání podle potřeby organismu řídí hormon příštítných tělísek - tzv. Parathormon.

 

DOTAZ: 

Slyšel jsem, že je vitamin D dobrý na prevenci oběhových onemocnění, je tomu tak?

ODPOVĚĎ: 

Je jednoznačně prokázáno, že pacienti s onemocněními oběhové soustavy mají ve vysokém procentu sníženou hladinu vitaminu D v krvi. U hypertenze bylo prokázáno, že úprava hladiny vitaminu D umožňuje snížit dávku antihypertenzivní léčby.

 

DOTAZ: 

Dobrý den, dostal jsem v zaměstnání balení vitaminu D z UK v kapslích, mohu někde zjistit jak je účinné?

ODPOVĚĎ: 

Rozhodující pro účinnost preparátu D vitaminu je především koncentrace. Měla by se pohybovat mezi 1500 - 2000 mezinárodních jednotek v jedné kapsli. Při této dávce se totiž vstřebá do oběhu potřebné množství vitaminu D.

 

DOTAZ: 

Doslechla jsem se, že má vitamin D vliv na snížení výskytu rakoviny. Je možné tuto informaci potvrdit?

ODPOVĚĎ: 

V 70. letech minulého století byla publikována celá řada studií srovnávající výskyt nádorových onemocnění v závislosti na slunečním svitu a jednoznačně bylo prokázáno tak, jak je zmíněno v mém článku, že 13 typů nádorových onemocnění souvisí s působením slunečního záření. V 90. letech minulého století byla tato souvislost ověřena přímo mezi nízkou hladinou vitaminu D a vznikem nádorových onemocnění. Úspěšná substituce vitaminem D vedoucí k normalizaci hladiny snižuje o 30% výskyt kolorektálního karcinomu. Obdobně je tomu u nádoru prsu.

 

DOTAZ: 

Používám během dovolené u moře opalovací krémy. Které látky ovlivní správný příjem vitaminu D?

ODPOVĚĎ: 

Opalovací krémy obecně snižují vznik vitaminu D. Čím vyšší ochranný faktor, tím méně vitaminu D vznikne a tím déle je potřeba pobývat na slunci. Alternativou je získávat vitamin D z tučných mořských ryb.

 

Zdroj: Plzeňský deník 10.10.2019